Dívka v kroji. Jaký je příběh obrazu Boženy Drejčkové a proč na něm chybí malířův podpis?
Jako malá objevila za prádelníkem v ložnici kus tajuplného obrazu. Ořezanou podobiznu své maminky v kroji nedbale nechala být a až před rokem, po dlouhých desítkách let, se začala zajímat, kdo že to kdysi portrét Boženy Drejčkové z Týnce podle fotografie namaloval. Božena Koubková je malérečka a bývalá učitelka, vede u nás vánoční nebo velikonoční workshopy a tentokrát jsme se podívali my k ní do Týnce u Břeclavi, aby nám povyprávěla příběh znovuobjeveného obrazu – Dívka v kroji, který nadačnímu fondu Moravská krása darovala do sbírky.
Božena Drejčková, provdaná Salajková, se narodila roku 1916 v Prušánkách. Pocházela ze sedmi dětí a vychovali ji teta se strýcem, Doležalovi, kteří žili v Týnci. Jak to tak bylo zvykem, i rodina Drejčkova a Doležalova dodržovaly foklorní tradice a dívky chodily v kroji. Na obraze je Božena Drejčková zachycena v podlužáckém kroji. Po signatuře autora ovšem není ani stopy. Kdo obraz namaloval?


Jak nám Božena Koubková prozradila, podle vyprávění rodičů obraz vznikl podle fotografie, a to pod rukama malíře, hudebníka a pedagoga Antonína Tomka. Ten se narodil roku 1908 v Nětčicích u Hranic a zemřel v roce 1978 v Ostravě.
V letech 1938-1943 působil na škole v Týnci jako učitel a později řídící. Antonín Tomek byl všestranně umělecky nadaný. Maloval portréty i krajinky a založil v té době slavný dětský pěvecký sbor Týnečtí zpěváčci. Sbor zpíval trojhlasně lidové písně, jezdili, vystupovali v rozhlase a psalo se o nich v novinách.
“Obraz musel vzniknout v letech 1938-1939, kdy tedy mamince bylo 22 nebo 23 let. V roce 1940 se totiž vdala a už kroj neoblékala,” objasňuje Božena Koubková.


Proč na obraze chybí podpis? I tady jsou zdrojem pouze rodinné historky.
„Původní obraz byl vysoký, zachycoval i ruce založené v bok a horní část sukně s fěrtochem. Poté, co se moji rodiče přestěhovali do dvoupokojového bytu v činžáku v Poštorné, se obraz nevešel na stěnu, a tak jeho spodní část odřezali. Vzpomínám si, že se nějakou dobu tato odřezaná část ukrývala za prádelníkem v ložnici, až po čase zmizela úplně. A s ní i podpis malíře. Zůstalo jen torzo obrazu bez podpisu, ale s tímto příběhem. Já však věřím, že portrét mojí maminky namaloval Antonín Tomek.”
Rožky, zahrádka, mašle. Všechny části kroje jsou na obraze nádherně propracované. “Moc se mi líbí, jak autor prokreslil vyšívání. Moje maminka byla moc krásná žena a možná proto si Antonín Tomek vybral právě ji,” domnívá se Božena Koubková.


A co bude s neobyčejným obrazem dál?
„Když nás oslovila naše spolupracovnice a malérečka paní Koubková s tím, že nám ráda věnuje obraz, byli jsme moc zvědaví, jaký je jeho příběh. A nezklamal nás. Přijali jsme obraz Dívka v kroji se závazkem, že se pokusíme tento krásný příběh oživit a sdílet dál. Láká nás s tímto scénářem pracovat a obraz dokončit zpět do původního rozsahu,” prozrazuje předsedkyně správní rady nadačního fondu Moravská krása Monika Vintrlíková.
Autor fotografií: Lukáš Pánek
Baví vás kroje a příběhy? Přečtěte si, jak se na Moravu vrátil kroj až z Chicaga.