Most mezi minulostí a budoucností, po němž může přejít každý, popisuje plastiku Aloise Havlíčka její autor Matyáš Chochola

Aby bylo na první pohled zřejmé, po kom jsme pojmenovali Havlíčkovu vilu v Poštorné, umístili jsme hned vedle tyrkysových vstupních dveří plastiku s podobiznou Aloise Havlíčka, někdejšího poštorského starosty, vlastence, odbojáře a podporovatele místních spolků či rozvoje školství. Okázalou plaketu v černo-zlatých odstínech pro nás zhotovil uznávaný výtvarník a sochař Matyáš Chochola. „Snažil jsem se, aby dílo zrcadlilo vyváženost mezi historickým odkazem a budoucí architektonickou formou domu,“ prozrazuje střípky tvůrčího procesu mladý umělec.

Matyáš Chochola před odhalování plakety Aloise Havlíčka. Foto: Vlastimil Vojáček
Matyáš Chochola odhaluje plastiku Aloise Havlíčka. Foto: Vlastimil Vojáček
Matyáš Chochola s plastikou Aloise Havlíčka. Foto: Vlastimil Vojáček

Matyáši, jaké byly tvoje první myšlenky, když přišlo zadání na Havlíčkovu plaketu od Moravské krásy? Věděl jsi hned, jak by měl výsledek vypadat?

Na dobrý nápad jsem nespěchal. Nejdřív jsem si pečlivě prostudoval historii domu a jeho architekturu, stejně jako osobnost Havlíčka. Z toho se zrodil nápad využít stylizovaného hroznu vína, s nímž Alois Havlíček obchodoval, a tento motiv do sebe přenáší další prvky domu. Tudíž je to směsice historie a moderních tvarů, které domu dávají nový rozměr do budoucna. Ta vstupní plaketa je jasným rozpoznávacím bodem, jakýmsi šperkem, a mísí se v něm tradice s mým výtvarným rukopisem.

Když ses takto seznámil s Havlíčkem a architekturou vily, co pro vás potom bylo klíčové při harmonizaci s prostředím?

Jak jsem nakousl, vila v sobě nese atmosféru doznívající monarchie. Její duch je ještě neoromantický, je tam ale cítit už i vliv čistokrevné secese, takže dílo, které jsem vytvořil, má v sobě taky několik protikladů, zlatý bronz a černý mramor. Hlavní motiv stylizovaného hroznu vína vychází z cihlových obkladů kolem hlavních dveří, ale nezapře se tam inspirace kubismem a postmoderním architektem Carlem Scarpou, kterého mám rád.

Co dalšího jsi potřeboval vědět předtím, než jsi vůbec začal na plastice pracovat?

Já bych ten proces rozdělil na dvě části. Ta první je vždycky rychlá a zábavná: seznámení se s tématem, místem, lidmi, kteří ho tvoří, a jejich příběhy i minulostí. Pak se snažím představit si budoucnost místa, jak bude vypadat za 100 let a jak bude moje dílo fungovat. Pak přijde nápad. Proces ověřování, přeměřování a zdokonalování nápadu je ovšem dlouhá, pravidelná práce, než je výsledný tvar “vytesán“ do finální podoby. Ta končí, až když je dílo na místě a začíná žít svým životem, To je pokaždé můj cíl.
 

Jak se rodila plaketa Aloise Havlíčka.
Podobizna Aloise Havlíčka je stylizovaná do hroznu vína, s nímž významný Poštoran obchodoval. Foto: Vlastimil Vojáček
Plaketu Aloise Havlíčka vytvořil moderní umělec Matyáš Chochola. Foto: Vlastimil Vojáček

Když se na tvoji tvorbu podíváme technicky, prvotní návrhy sis kreslil tužkou na papír. Je to standardní postup? Využíváš pak grafické programy nebo speciální aplikace?

Návrh nosím vždycky nejdřív v hlavě, než uzraje. Skici si dělám rychle a „od boku“ jen pro komunikaci s lidmi, když už to mám v hlavě připravené a relativně “v pořádku“. Pak jsem návrh odnesl do studia Cinesco, kde jsme ho rozvíjeli v 3D programech. Jsou tam na 3D a virtuální reality machři. Až když jsme byli s vizualizacemi spokojení, předali jsme návrh ke schválení zadavatelům. Teprve poté jsme začali připravovat reálná data pro tisky do forem, které jsem na závěr celé ručně upravoval, aby výsledný reliéf měl můj rukodělný podpis.

Když je takto návrh od tebe umělecky připravený, kam putuje dál?

Hotové makety jsem vezl do slévárny Martina Horkého ve Svitavách. Dokonce jsem tam strávil noc v kůlně na dřevo ve spacáku, abychom návrh ráno doladili podle mých představ ke vzájemné spokojenosti. A ta noc strávená popíjením u ohně vůbec nebyla k zahození.

Jaké materiály jste použili a proč?

Bronz je pro mě jako nejklasičtější sochařský materiál vlastně novinka. Většinu soch jsem zatím tavil ze skla, takže je to pro mě nová kapitola, ale začínám kouzlu odlévání zlatého kovu propadat. Zároveň si nesmírně vážím řemesla, které je pro zpracování bronzu i kamene tak důležité. Černý španělský mramor je jako protiklad bronzu doplněný o onyxem intarzovaná písmena. Tam je zase návaznost na ikonické onyxové stěny z Loosovy vily Tugendhat. Kus mramoru, který nám přijel ze Španělska, jsme s kameníkem Janem Kreutzerem celý den otáčeli v ruce, než jsme se rozhodli, který kus s nejkrásnější kresbou se nám bude hodit na to, abychom z něj vyřízli přesný tvar.
Jak jsem ale říkal, nejdřív se naladím na konkrétní místo, než vyberu konkrétní materiál na práci. A tady mi kombinace těchto vznešených materiálů přišla, že dokonale snoubí původní aristokratičnost místa i jeho futuristický, zářný charakter.

Matyáš Chochola s členkami nadačního fondu Dagmar Benešovou (vlevo) a Michaelou Gajdovou. Foto: Vlastimil Vojáček
Plaketu Aloise Havlíčka jsme odhalili při slavnostním otevření Havlíčkovy vily v říjnu 2021. Foto: Vlastimil Vojáček
Havlíčka plaketa je umístěna hned vedle vstupních dveří vily. Foto: Vlastimil Vojáček

Jak dlouho celý proces zabral, od prvních myšlenek po hotové řešení?

Musím říct, že většinou jsem to spíš já, kdo musí uhánět klienty. Ale tady tomu bylo naopak. S Janem a Monikou Vintrlíkovými z nadačního fondu Moravská krása jsem se seznámil v létě na koncertě mojí sestry Žofky a deadline jsme měli před slavnostním otevřením Havlíčkovy vily na začátku října. Takže asi měsíc a půl.

Co má tato busta z tvého autorského pohledu sdělovat světu?

Pro mě bylo prioritou, aby v sobě plastika snoubila historický odkaz starosty Havlíčka s budoucím fungováním vily jako kulturního centra. Poselství je ale věc, kterou v díle můžou vidět a číst ostatní, já se spíš snažím, aby dílo zrcadlilo vyváženost mezi historickým odkazem a budoucí architektonickou formou domu. Dá se tedy říct, že tím hlavním motivem je most mezi minulostí a budoucností, po kterém může přejít každý.

 

KDO JE MATYÁŠ CHOCHOLA?

Matyáš Chochola (*1986) absolvoval Ateliér malířství II – školu Vladimíra Skrepla na Akademii výtvarných umění v Praze. Strávil také semestrální stáž v ateliéru Thomase Zippa na berlínské Universität der Künste. Jeho tvorba se pohybuje zejména v médiích instalace a performance. Představuje pestře komponované univerzum, jehož nedílnou součástí je postava samotného autora. V roce 2012 získal Chochola cenu Václava Chada na VI. Zlínského salonu mladých. V roce 2016 se stal laureátem Ceny Jindřicha Chalupeckého. Svoji tvorbu představil v řadě výstavních institucí v České republice, ale také v mezinárodním kontextu, například na prestižní Manifesta 11 v Curychu, v berlínském Grimmuseu nebo galerii Cabinet v Milánu.
Víc o jeho portfoliu najdete na matyaschochola.cz.

Matyáš Chochola je oceňovaný výtvarník a sochař. Foto: Vlastimil Vojáček
Galerii Havlíčkovy vily ozdobily sochy Matyáše Chocholy. Foto: Vlastimil Vojáček
Na dobu určitou našly prodejní sochy Matyáše Chocholy své místo v Havlíčkově vile. Foto: Vlastimil Vojáček

V Havlíčkově vile máme aktuálně umístěné tři sochy (viz foto) z dílny Matyáše Chocholy, z jejichž kupní ceny umělec věnuje 15 % našemu nadačnímu fondu. Pokud máte o některý z těchto výjimečných artefaktů zájem, ozvěte se autorovi e-mailem. Výstavní místnost brzy nahradí trvalá expozice jeho děl.

Nastavení cookies

Soubory cookies pomáhají zlepšovat užívání a funkce webu. Díky nim vám můžeme nabídnout personalizovaný obsah. Zároveň můžeme rozvíjet naše webové stránky a služby na základě statistik. Pokud přijmete všechny cookies, umožníte nám, abychom je využívali pro všechny zmíněné účely. Můžete si také zvolit své vlastní nastavení. Více informací získáte v přehledu o ochraně soukromí a správě cookies.

Tyto soubory cookie jsou nezbytné pro fungování webových stránek, není tedy možné je zakázat. Obvykle se nastavují v reakci na akci, kterou na webu sami provedete, jako je nastavení zabezpečení, přihlášení, vyplňování formulářů, mapa Google nebo košík v e-shopu. Svůj prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich zasílal upozornění. Mějte na paměti, že některé stránky nebudou bez těchto souborů fungovat. Tyto soubory cookie můžeme nastavit my nebo poskytovatelé třetích stran, jejichž služby na webu využíváme. Tyto soubory cookie neukládají žádné informace, které lze přiřadit konkrétní osobě.

Tyto soubory cookies shromažďují informace, jak návštěvníci využívají naše internetové stránky (např. které stránky navštěvují nejčastěji, jak se pohybují po webu nebo zdroje návštěvnosti). Umožňují nám tak zkoumat, jak nejlépe webové stránky nastavit, vyvíjet služby, které jsou prostřednictvím webových stránek dostupné a především optimalizovat fungování webových stránek pro své návštěvníky. Všechny údaje jsou agregované a nejsou spjaty s Vaší osobou. Při výkonu popsaných činností, které nám příslušné cookies umožňují, využíváme také nástroje třetích stran nebo s třetími stranami přímo spolupracujeme. Přehled třetích stran, s nimiž spolupracujeme, je uveden v přehledu o ochraně soukromí a správě cookies.