Galerie moravského ornamentu: představujeme sedmnáctku našich zručných maléreček a maléřů

Porozhlédli jsme se po Slovácku a dali dohromady tým lidových umělců, kteří svými originálními rukopisy vytvořili jedinečnou mozaiku ornamentů, reprezentujících jednotlivé regionální oblasti. Patnáct maléreček a dva maléři z pěti oblastí Slovácka  – Podluží, kyjovské Dolňácko, strážnické Dolňácko, uherskohradišťské Dolňácko, Horňácko – namalovali velkoformátové obrazy, jež budou ve formě naučné stezky malovanou Moravou od roku 2023 viset na zdi Kosek Building (Koskovy budovy) v Národním českém a slovenském muzeu a knihovně v Cedar Rapids, Iowě, a seznamovat tak návštěvníky s touto pestrobarevnou moravskou tradicí. Ještě předtím necháváme tato překrásná díla zazářit tady u nás na Moravě, kde vznikly, na výstavě TIÁRY & Moravský ornament. A přinášíme vám medailonky všech účastníků tohoto grantového projektu.

1. DAGMAR BENEŠOVÁ - PODLUŽÍ

Členka našeho nadačního fondu Dáša Benešová se narodila v Charvátské Nové Vsi. Od dětství ráda maluje a tvoří. „Tradice jsem odmala vnímala jako součást života na dědině, ale v naší rodině převyšoval zájem o cyklistiku, můj bratr totiž závodně jezdil tu silniční, tak jsem si prosadila aspoň výtvarku na ZUŠce. Svoji tvořivost jsem ale využila jako kadeřnice a mám malý Salon Hermi,“ vystihuje malérečka.

Její osud se změnil, když si vzala muzikanta. Díky jeho lásce k lidové písničce a malým zpěvníčkům plných ornamentů si Dáša uvědomila, že by se ráda začala učit malovat ornament. S dětmi pak objevovala v knížkách stará lidová říkadla, až ji začalo uchvacovat vše starodávné, vše, co nám tady předci zanechali.

“Přirozeně jsme předávali s manželem víru, tradice, lidovou píseň, až jsem začala s dětmi fotit dobové fotografie, učila se je kolorovat, hledala jsem na vsi stará zákoutí. Tehdy jsem fotkami zachránila obyčejný život na vsi – poslední pece, domečky, vrby u nás na dědině,“ vypráví maminka jednoho kluka a dvou holek.

Když děti odrostly, měla kadeřnice a fotografka víc času věnovat se ornamentu, naučit se ho pořádně malovat a poznat jeho pravidla. Tak vzniklo přátelství s Mařenkou Švirgovou, která byla nadšené studentce ornamentu nejen učitelkou, ale i profesionálním pomocníkem a rádcem při založení Výtvarné folklorní akademie a vytvoření omalovánek. Dášu taky uchvátila tradiční technika modrotisku a s nadšením pořádá kurzy Malovaných šatů z modrotisku. „Od té doby to frčelo, prošly nám rukama tisíce zájemců na výtvarných dílnách, jak v břeclavské knihovně, tak v USA, kde jsme s Mařenkou třikrát učily malovat ornamenty nejen české krajany ve Washingtonu, Atlantě, New Yorku a Cedar Rapids. Taky jsem měla tu čest pracovat přímo s Mařenkou a mohla malovat její krásný ornament u nás v Charvátské na penzionu při dílnách, v Iowě v USA a kostickou kapličku. Mám obrovskou radost, že si malování ornamentu osvojuje i jedna z mých dcer, zahřeje to u srdíčka,“ svěřuje se ornamentová fanynka.

Zájem o ornament a malování nakonec vzrostl natolik, že se veselá a upovídaná Dáša stala součástí nadačního fondu Moravská krása, kde vyučuje zájemce o ornament, s láskou o něj pečuje a předává toto krásné dědictví dalším generacím. A samozřejmě si u toho maluje!

2. MARIE ŠVIRGOVÁ - PODLUŽÍ

Jedenáctiletá Mařenka Švirgová chodila dírou v plotě na návštěvu k sousedce Františce Pyskaté. Dívala se, jak maluje, vyšívá, šije kroje nebo jak děvčatům před hody zapletá z vlasů tzv. canglíčky.

Nejvíc se malá dívenka zajímala o malování ornamentů. Sama je doma začala zkoušet a donesla svá dílka sousedce ukázat. Dostala pochvalu a motivaci pokračovat dál, že prý má k malování vlohy. Františka jí radila, jak ornament skládat, jak se vybarvuje a jak se jmenují jednotlivé prvky.

„Byla jsem do toho tak zapálená. Každý papírek jsem pomalovala, i ve vyučování jsem malovala pod laviců a pak jsem za to dostávala poznámky,“ přiznává dnes pětaosmdesátiletá malérečka z Lanžhota.

První mašle vymalovala, když jí bylo patnáct roků a šla poprvé k muzice. Tehdy byl trend malovat na keramiku, porcelán, sklo a nejvíc na talíře. Mařenka ráda malovala žudra na domech. V Lanžhotě na muzeum, žudra a malby u vinařů. V Bojanovicích pomalovala dvě búdy (vinné sklepy) a v Mariánských Lázních dva týdny malovala moravskou hospůdku U Ječmínků – velké žudro a dvě místnosti nad okny.

S mašlemi pak pokračovala později, když lanžhotské malérečky odešly na věčnost a bylo potřeba malovat mašle chlapcům a děvčatům na hody nebo na ples ke kroji.

Kromě malování coby své celoživotní náplně Mařenka miluje pečení perníků a jejich zdobení. Šije, vyšívá, háčkuje, plete. Zkrátka, žádná ruční práce jí není cizí. V roce 2011 malovala krajanům v Chicagu do kostela štólu a plachtu na oltář. „Ani ve snu mě nenapadlo, že ve svém pokročilém věku uvidím v roce 2020 svoji práci na vlastní oči,“ vzpomíná tato nepřekonatelná lidová umělkyně na pracovní cesty do Ameriky.

Mařenka je rovněž čestnou členkou našeho fondu.

3. MICHAELA JUROŠKOVÁ - PODLUŽÍ

K malování ornamentu se Michaela Jurošková z Lanžhota dostala díky své sestře. Právě s ní se totiž vydala jako doprovod na návštěvu k malérečce Mařence Švirgové. Jen koukat pod ruce jí ale nestačilo a natolik ji toto nádherné lidové řemeslo nadchlo, že se mu sama rozhodla věnovat.

Od jejího seznámení se s ornamentovým uměním uplynulo jedenáct let, kdy Michaela intenzivně maluje. Později se setkala s další malérečkou Ludmilou Ciprysovou, která jí ukázala především malování květinových motivů. Inspiraci vystudovaná historička nabírá u svých „učitelek“ a taky u starších vzorů, které se k ní vzácně dostanou.

Michaela maluje mašle a šátky k slavnostnímu kroji, keramiku, sklo a fasády. „Za největší úspěch v této práci považuji, když přijdu například na hody a vidím, že krojovaní mají mašle, které jsem namalovala. V tuto chvíli dává mé snažení opravdový smysl – podílím se na udržování lidových tradic a samotného řemesla, které jsem převzala od starší generace,“ vystihuje malérečka.

4. MIROSLAVA FERSTLOVÁ - PODLUŽÍ

Jako malá se svojí stařenkou často jen tak od ruky malovala obrázky: kytičky, krajinky, ornamenty. Takto nenápadně začala vášeň Miroslavy Ferstlové z Lanžhota. „Asi ve mně tehdy viděla potenciál, proto mě s sebou začala brávat na návštěvy ke své kamarádce Marii Švirgové. Časem jsem k paní Švirgové začala docházet i sama a během těchto návštěv jsem se postupně učila základy malování ornamentů,“ popisuje Mirka.

Plně se malování začala věnovat o několik let později. Svoji nádhernou tvorbu a největší zálibu sdílí pod značkou Made with heart.

Folklor se stal její celoživotní láskou a věnuje se mu nejen ve svém volném čase. „Velké poděkování patří mojí stařence, která mě na tuto cestu přivedla a za hodně vděčím také paní Švirgové, která se stala nejen mojí učitelkou, ale také mým velkým vzorem,“ dodává studentka etnologie na Masarykově univerzitě v Brně.

5. BOŽENA KOUBKOVÁ - PODLUŽÍ

Malérečka Božena Koubková strávila dětství v Poštorné, profesní život v Brně a domovem jí je Týnec.  „Pamatuju si, jak kolem roku 1970 malovalo v Týnci několik maléreček, mezi nimi i moje maminka. Malovala hlavně na dřevo, porcelán a sklo. Já jsem se jen dívala, jak pod jejíma rukama vznikají z jednotlivých motivů nádherné kompozice. O Velikonocích jsem se ale vždycky zapojila a společně jsme vyškrabávaly ornamenty do skořápek vajec uvařených natvrdo, obarvených v lihu rozpuštěným fuchsinem a šelakem. Barva v teplých dlaních strašně pouštěla a nepomohl ani hadřík, ve kterém jsme vejce držely. Ruce jsme měly fialové několik dní,“ líčí svoje zkušenosti členka tvůrčího klubu Baby z Jamy.

K malování ornamentů se sama odhodlala až v důchodu. „Pomalu a těžce vzpomínám na maminčiny vzory, vybavuju si jednotlivé motivy, barevné kombinace. Maluju pro radost, pro klid a pro zachování tohoto kulturního dědictví,“ říká.

6. JOSEF ŠEVČÍK - PODLUŽÍ

Josef Ševčík z Prušánek pracuje jako sanitář v hodonínské nemocnici, zpívá v prušáneckém mužském folklorním i chrámovém sboru a kromě toho už čtrnáct let maluje nádherné podlužácké ornamenty. Talent prý zdědil po svém stařečkovi Františku Júvovi z Dolních Bojanovic, který maloval ornamenty do zpěvníků a rovněž je uměl vyšívat.

Osmačtyřicetiletý Jožka maluje na zdi budov, sklo, dřevo, látku i kůži, a tak jeho tvorbu můžete vidět na žůdrech sklepů, ale taky na koštéřích, skleničkách, džbánech nebo kravatách.

7. KAMILA BARTÁLOVÁ - PODLUŽÍ

Už jako malá kreslila svým kamarádkám do památníčků slovácké ornamenty. Kamila Bartálová ze Starého Poddvorova se k malování lidového ornamentu dostala ve třiadvaceti letech, kdy se poprvé setkala s mutěnickou malérečkou Marií Skočíkovou, která ji svému umění naučila. Mladá žákyně začala malováním krojových mašlí, později přidávala další materiály: sklo, porcelán, textil, i žůdra na sklepech. Už deset let maluje také na obuv – nejvíc svatební a společenské lodičky a kabelky pro dámy a taky kojenecké capáčky, které jsou oblíbeným dárkem pro novorozené děti. Pod jejíma šikovnýma rukama a štětcem se ocitají vánoční ozdoby, deštníky a další doplňky.

Dnes maminka tří dětí říká, že si svoji práci nenašla sama. Ale že ona si našla ji. Jako jediná z členů GALERIE MORAVSKÉHO ORNAMENTU se malování ornamentu věnuje naplno jako zaměstnání. Maluje především pro zákazníky z Moravy, ale její výrobky si našly cestu po celé České republice a zamířily i do Evropy, USA nebo Austrálie.

Víc najdete na facebookové stránce Malované botičky od Kamči nebo na webu tadytady.

8. KRISTÝNA HOMOLOVÁ - PODLUŽÍ

Ačkoli k folkloru nikdy nebyla vedená, začala na konci základní školy propadat kouzlu lidových krojů, tradic a malovanému ornamentu. Jen o pár let později si ornament zamilovala natolik, že se rozhodla naučit jeho umění…

Kristýna Homolová z Mutěnic je tedy spíš samouk a z počátku jen zkoušela malovat, co viděla na moravských sklepech a v okolí. Část zkušeností ohledně malování sklepů jí předala mutěnská malérečka, Marie Horňáčková. Techniku malování kornoutkem jí zase ukázala výše zmíněná Kamila Bartálová. No, a zbytek už byl na Kristýně samotné. „Trénovat a trénovat,“ opakuje malérečka, která nejraději maluje na textil.

Její práci můžete obdivovat na facebookovém profilu Ornamenty Homolová.

9. BÁRA BARTOŠÍKOVÁ - PODLUŽÍ

“Malování stejně jako folklor a naše tradice jsou pro mě a moji rodinu pevný základ, který je v dnešním světě víc než potřeba,” poznamenává Bára Bartošíková, malérečka z Dolních Dunajovic a maminka tří dcer, která kromě malování se svým mužem Jankem vyrábí folklorní doplňky, šperky a hračky pod značkou BB malované tradice.

O Báře jsme sepsali celý blogový příspěvek, který si spolu s fotografiemi můžete prohlédnout zde.

10. 3MALÉRKY - PODLUŽÍ

Zuzana, Pavlína a Markéta se seskupily do volného uměleckého sdružení výtvarnic a jejich náplní je především nástěnná malba ve všech podobách. Společně malují od roku 2018, vzájemně se inspirují, podporují a učí. Nejraději mají štětec v ruce, volnou plochu před sebou, modré nebe nad hlavou, nohy v teple, klid a sklenku vína.

 “Ve své práci citlivě přistupujeme k charakteru malby, proto velké množství času věnujeme studiu historických pramenů a také starých i nových technologií. Pro radu si ovšem nejraději chodíme ke starým mistrům svého řemesla. K tradicím přistupujeme s úctou a respektem. Nepovažujeme je za něco, co by mělo zůstat neměnné, a proto se snažíme je rozvíjet,” prohlašují.

3malérky můžete sledovat na FacebookuInstagramu.

11. PETRA BUŽKOVÁ – KYJOVSKÉ DOLŇÁCKO

Petra Bužková ze Svatobořic-Mistřína se narodila Josefu a Zdeňce Matějíčkovým a má mladší sestru Kamilu. Vystudovala Střední zdravotnickou školu v Kyjově a jako zdravotní sestra pracuje dodnes.

Malování a vyšívání lidových ornamentů patří v případě Petry k rodinné tradici. Prababička Blažena Matějíčková byla uznávanou vyšívačkou, babička Marie Matějíčková ornamenty malovala i vyšívala. Petru ale k tvoření přivedl především její tatínek.

"Jako malou holku mě vyháněl z místnosti, kde maloval. K malbě na porcelán se totiž používaly olovnaté barvy, ředěné terpentýnovým olejem. Až později jsem směla posedět u stolu a chvilku se dívat, jak maluje. Uchvacovalo mě, jak klidný při malování je. Skoro jako by ani nedýchal. Jeho ruka jemně svírala pero s kovovou špičkou a neomylně kouzlila na talířku všechnu tu krásu," vybavuje si malérečka, která s manželem Čestmírem vychovává dcery Anetu, Jovanku a Kristýnu.

12. / 13. MARIE HOLUBÍKOVÁ & JANA VEČEŘOVÁ – STRÁŽNICKÉ DOLŇÁCKO

Strážnická rodačka Marie Holubíková navštěvovala od svých 12 let kroužek ornamentiky vedený paní Sochorovou. Lásku k pestrým barvám a vzorům v ní pěstovala babička, která se ve volných chvílích věnovala výšivce. Marie je vdaná, má syna a taky dvě dcery, jimž předává své zkušenosti a vztah k lidovým tradicím. Ve své tvorbě se věnuje malování ornamentů na dřevěné, porcelánové i skleněné dekorační předměty. Taky maluje vinné sklepy, kapličky, domy, vinárny. Se svými výrobky se účastní jarmarků a trhů tradičních řemesel, kde nejen prodává, ale především názorně předvádí, jak takové malované talíře, vázy nebo vařečky vznikají.

Tato malérečka často maluje s dcerou Janou Večeřovou, s níž se vzájemně doplňují a mají podobný rukopis. Proto v galerii vystupují společně jako tým máma a dcera.

Obraz Marie Holubíkové
Obraz Jany Večeřové

14. VLADIMÍR ŠÁCHA – UHERSKOHRADIŠŤSKÉ DOLŇÁCKO

Vladimír Šácha z Hluku se zabývá nejen malováním ornamentů, ale i jejich dokumentací a bádáním po historickém vývoji. Na památkových domcích v Hluku vytvořil expozici historického vývoje a regionálních odlišností malovaného ornamentu na Slovácku. Příležitostně tam pořádá tvůrčí dílnu Malovaný dvůr. V roce 2016 uspořádal první setkání maléreček a maléřů ornamentu z celého Slovácka. O slováckém ornamentu publikuje články v časopise Malovaný kraj a je autorem slováckých vymalovánek a pexes.

Kromě toho všeho tento činnorodý muž rád obnovuje a udržuje staré rukopisy už nežijících maléreček, proto do naší kolekce přispěl třemi obrazy. Taky nesmíme opomenout, že od samého počátku GALERIE MORAVSKÉHO ORNAMENTU byl naší největší oporou a za to mu nejen od Dáši Benešové coby šéfky tohoto projektu patří obrovský dík.

Obraz s rukopisem Vladimíra Šáchy
Maloval Vladimír Šácha podle zesnulé malérečky Marie Dohnalové z Hluku.
Maloval Vladimír Šácha podle zesnulé malérečky Marie Páčové.

15. MARIE JAGOŠOVÁ - HORŇÁCKO

Lúcká malérečka Marie Jagošová ráda včelaří, věnuje se rukodělným činnostem – vyšívá, plete ze slámy a vlny, skládá origami… A taky maluje horňácké ornamenty. „U nás v Louce malovala do velmi vysokého věku 90 let kapličku z 18. století moje teta Anežka Kašpárková. Vždycky jsem se na ni ráda dívala, a tak jsem se dostala k malování a převzala jsem její práci,“ objasňuje lidová umělkyně. „Malováním chci poděkovat Panně Marii za vše dobré, co mně a tomuto kraji dává, a Bohu za talent, kterým mě obdařil,“ dodává.

Ornament pro ni znamená i vzpomínku na starodávné kroje, které k našemu kraji patří, a nádherné přírodě, co je kolem nás. „Při každém malování prosím svého anděla strážného, aby mi držel ruku a přivolal i další svaté a malérečky, které přede mnou kapličku malovaly, aby se mi dílo podařilo. Nejvíce maluji horňácké ‚úcké‘ /loucké/ ornamenty malované jen modrou barvou. Jsou to převážně květy,“ prozrazuje malérečka.

Za podporu a poskytnutí barev Eternal mat akrylátový k malování děkujeme firmě AUSTIS.

Přijďte se na GALERII MORAVSKÉHO ORNAMENTU podívat na výstavě TIÁRY & Moravský ornament.

 

Nastavení cookies

Soubory cookies pomáhají zlepšovat užívání a funkce webu. Díky nim vám můžeme nabídnout personalizovaný obsah. Zároveň můžeme rozvíjet naše webové stránky a služby na základě statistik. Pokud přijmete všechny cookies, umožníte nám, abychom je využívali pro všechny zmíněné účely. Můžete si také zvolit své vlastní nastavení. Více informací získáte v přehledu o ochraně soukromí a správě cookies.

Tyto soubory cookie jsou nezbytné pro fungování webových stránek, není tedy možné je zakázat. Obvykle se nastavují v reakci na akci, kterou na webu sami provedete, jako je nastavení zabezpečení, přihlášení, vyplňování formulářů, mapa Google nebo košík v e-shopu. Svůj prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich zasílal upozornění. Mějte na paměti, že některé stránky nebudou bez těchto souborů fungovat. Tyto soubory cookie můžeme nastavit my nebo poskytovatelé třetích stran, jejichž služby na webu využíváme. Tyto soubory cookie neukládají žádné informace, které lze přiřadit konkrétní osobě.

Tyto soubory cookies shromažďují informace, jak návštěvníci využívají naše internetové stránky (např. které stránky navštěvují nejčastěji, jak se pohybují po webu nebo zdroje návštěvnosti). Umožňují nám tak zkoumat, jak nejlépe webové stránky nastavit, vyvíjet služby, které jsou prostřednictvím webových stránek dostupné a především optimalizovat fungování webových stránek pro své návštěvníky. Všechny údaje jsou agregované a nejsou spjaty s Vaší osobou. Při výkonu popsaných činností, které nám příslušné cookies umožňují, využíváme také nástroje třetích stran nebo s třetími stranami přímo spolupracujeme. Přehled třetích stran, s nimiž spolupracujeme, je uveden v přehledu o ochraně soukromí a správě cookies.

Tyto cookies nám pomáhají poskytovat personalizované a relevantní služby či nabídky. Také se používají k cílení a zobrazování reklam, které se mohou dotýkat vás a Vašich preferencí a dovolují nám seznámit se s těmito preferencemi a vyhodnotit je („profilování“). Zároveň tyto nástroje umožňují hodnotit efektivitu marketingových činností, a to i na stránkách třetích stran. Tyto cookies nám rovněž dovolují oslovit návštěvníky, kteří dříve prohlédli naši webovou stránku nebo jiné webové stránky, na jejich provozu se podílí třetí strany, se kterými spolupracujeme („retargeting“). Pro účely spolupráce se třetími stranami dochází k ukládání cookies od spolupracujících třetích stran, které se mohou v některých případech stát správci osobních údajů návštěvníka. Zpracování údajů těmito třetími stranami pak v takovém případě nemůžeme nijak ovlivnit, s podmínkami se, prosím, seznamte přímo prostřednictvím informací zveřejněných těmito třetími stranami. Přehled třetích stran, s nimiž spolupracujeme, je uveden v přehledu o ochraně soukromí a správě cookies.